Pośród teologicznych tematów codzienności życie wieczne zdaje się zajmować dość poślednie miejsce, daleko za chorobą, cierpieniem czy śmiercią. Sąd Ostateczny, nagroda nieba lub przerażająca perspektywa wiecznego odrzucenia, zdają się jedy­nym kontekstem dla dyskusji o życiu wiecznym. A przecież jest ono fundamentalnym owocem chrztu.
„Chrześcijanin – czytamy w Katechizmie Kościoła Katolickiego – który łączy własną śmierć ze śmiercią Jezusa, widzi śmierć jako przyjście do Niego i jako wejście do życia wiecznego” (1020). Zjednoczenie ze śmiercią Jezusa dokonuje się w sakramencie chrztu i owocuje zwycię­stwem nad strachem przed śmiercią, który jest narzędziem znie­walania w egoizmie i grzechu (Hbr 2,15). Dlatego tak ważne jest, aby temat życia wiecznego odnalazł swój właściwy „ciężar”, jak ma to miejsce choćby w Ewangelii według św. Jana. „Powołanie do życia wiecznego ma charakter nadprzyrodzony. Zależy ono całkowicie od darmowej inicjatywy Boga, gdyż tylko On sam może się objawić i udzielić siebie. Przerasta ono możliwości ro­zumu i siły woli ludzkiej oraz każdego stworzenia” (KKK, 1998). Dlatego pytanie o życie wieczne nie ma w sobie nic z ucieczki przed doczesnością naznaczoną cierpieniem i porażkami. Nie jest także usprawiedliwieniem niedziałania w doczesności, pogardy dla tego, co ziemskie: „Powołanie człowieka do życia wiecznego nie przekreśla jego obowiązku wykorzystania wszystkich sił i środków otrzymanych od Stwórcy, ale pobudza go, aby w tym świecie służyć sprawiedliwości i pokojowi” (KKK, 2820). Dlatego często musimy powracać do Mateuszowego pytania o życie wiecz­ne wpisanego w młody wiek pytającego (19,16-26). (…)

KS. MACIEJ WAROWNY (ur. 1968), teolog, proboszcz w diecezji Fréjus­-Tulon we Francji; członek zarządu Szkoły Formacji Duchowej Dzieła Ewangelizacyjnego w Archidiecezji Lubelskiej, autor medytacji biblijnych umieszczanych na stronach internetowych tejże Szkoły.



Więcej przeczytasz w najnowszym numerze kwartalnika PASTORES 99 (2) Wiosna 2023.

Pastores poleca