Kręgi biblijne, Szkoła Słowa Bożego, biblijne konkursy dla dzieci i młodzieży, formacja biblijna katechetów oraz pielgrzymki do Ziemi Świętej, to tylko niektóre z inicjatyw podejmowanych przez polskie diecezje w ramach Dzieła Biblijnego im. św. Jana Pawła II. – Widzę wielką konieczność biblijnego formowania kapłanów. Jeśli Ksiądz żyje Słowem Bożym, to będzie chciał się nim dzielić i chętnie podejmie różne inicjatywy duszpasterstwa biblijnego dla wiernych – wskazuje w rozmowie z KAI ks. prof. Paweł Podeszwa, moderator Dzieła Biblijnego Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Już jutro, 21 stycznia Kościół obchodzić będzie Niedzielę Słowa Bożego, ustanowioną przez Papieża Franciszka.

Osobista lektura Pisma świętego prowadzi wierzących do fascynacji Bogiem, osobą i nauczaniem Syna Bożego, działaniem Ducha Świętego w dziejach świata, pojedynczych ludzi, w historii Ludu Bożego pierwszego i nowego Przymierza, a nade wszystko w życiu współczesnego Kościoła, do którego zostaliśmy powołani – powiedział ks. prof. Henryk Witczyk, przewodniczący Dzieła Biblijnego im. św. Jana Pawła II, w wywiadzie dla Biura Prasowego Konferencji Episkopatu Polski, z okazji Niedzieli Słowa Bożego, którą obchodzimy w III niedzielę zwykłą. W tym roku przypada ona 21 stycznia.

Najważniejszy cykl katechez Jana Pawła II po raz pierwszy od 40 lat w oryginalnej wersji dźwiękowej. Najpierw streszczenie Jana Pawła II w języku polskim, a następnie cała katecheza z tłumaczeniem na język polski.

Najważniejszy cykl katechez Jana Pawła II po raz pierwszy od 40 lat w oryginalnej wersji dźwiękowej. Najpierw streszczenie Jana Pawła II w języku polskim, a następnie cała katecheza z tłumaczeniem na język polski.

– Bóg widział w ks. Tadeuszu człowieka, który szczerze pragnął żyć Kazaniem na Górze, nawet jeśli go to wiele kosztowało. Nawet jeśli ormiański temperament wygrywał z chrześcijańską łagodnością, a tęsknota do prawdy i sprawiedliwości wyostrzała słowa i prowadziła go na barykady – mówił bp Damian Muskus OFM w kościele św. Brata Alberta w Radwanowicach w czasie uroczystości pogrzebowych zmarłego 9 stycznia śp. ks. Tadeusza Isakowicza-Zaleskiego, prezesa Fundacji im. Brata Alberta.

Proces nauczania na wyższych uczelniach kościelnych, synodalność w refleksji teologicznej oraz czasopisma naukowe były głównymi tematami obrad Rady Naukowej Konferencji Episkopatu Polski. Spotkała się ona pod przewodnictwem abp. Marka Jędraszewskiego, w środę 17 stycznia, w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski.

Pod hasłem „Będziesz miłował Pana, swego Boga…, a swego bliźniego jak siebie samego” (Łk 10,27) przeżywamy w dniach 18-25 stycznia Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan 2024. – Z tej przypowieści o Miłosiernym Samarytaninie płynie wezwanie, abyśmy i my czynili podobnie: nie tyle się pytali, kto jest moim bliźnim, ale sami stawali się bliźnimi dla innych – wskazuje ks. Sławomir Pawłowski SAC, sekretarz Rady KEP ds. Ekumenizmu.

W Polsce jest ich kilkunastu. Pustelnicy żyją w odosobnieniu, poświęcając się modlitwie, pokucie, poście i kontemplacji. – Potrzeba dziś takich Bożych szaleńców, którzy będą przyczyniać się do zbawienia świata – mówi w rozmowie z KAI ks. Marcin Wiśniewski, duszpasterz Ośrodka Duchowości Diecezji Kaliskiej „Samotnia” przy Górze Krzyża Jubileuszowego. – Możemy zadać sobie pytanie, po co św. Antoni wyszedł na pustynię – po to, żeby zawalczyć o czyste serce – dodaje kapłan. Kościół wspomina dziś św. Antoniego, nazywanego Wielkim, który jako jeden z pierwszych chrześcijan szukał uświęcenia na pustyni.

Ojciec monastycyzmu, „gwiazda pustyni” – pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 17 stycznia wspominamy św. Antoniego (ok. 250 – 356), opata. Jego relikwie znajdują się we Francji: w Arles w katedrze Saint-Trophime oraz Saint-Antoine l’Abbaye. Jest patronem chorych, dzwonników, hodowców trzody, wyrabiających kosze.

„Miłość wymaga czasu i cierpliwości, bo jeśli nie ma miłości, życie jest smutną samotnością” – mówił Franciszek w kolejnej środowej katechezie o wadach i cnotach. Tym razem poświęcił ją rozwiązłości, która jest, jak podkreślił, rodzajem „zachłanności” względem drugiej osoby, zwłaszcza w sferze seksualności. Papież przypomniał, że chrześcijaństwo nie potępia seksualności, ale jej niewłaściwe traktowanie. Przywołał wspaniały poemat miłosny, jakim jest biblijna księga Pieśni nad Pieśniami.

Niech wstawiennictwo i nauczanie św. Jana Pawła II, który z wielkim oddaniem wychowywał młodych do dojrzałej miłości, pomaga stawić czoła rozwiązłości – powiedział papież Franciszek w pozdrowieniach do pielgrzymów z Polski podczas środowej audiencji generalnej.

Pod hasłem „SZALOM „Pokój – Dar Boga” odbędzie się 17 stycznia 2024 r. XXVII Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Centralne obchody będą miały miejsce w Szydłowcu i Radomiu. Podczas wtorkowej konferencji prasowej w Warszawie kard. Grzegorz Ryś wyraził nadzieję, że niezależnie od obchodów centralnych Dzień Judaizmu zostanie zauważony w każdej polskiej diecezji a nawet każdej katolickiej parafii w Polsce. Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem podkreślił, że antysemityzm, jakkolwiek motywowany, zawsze jest grzechem.

W Watykanie odbyła się prezentacja filmu dokumentalnego „Sacerdoce – Kapłaństwo”, który końcem ubiegłego roku podbił kina we Francji. Półtoragodzinna produkcja opowiada o życiu pięciu kapłanów widzianym z zewnątrz, oczami reżysera, który nie jest katolikiem. Chciałem zrozumieć, jak to możliwe, że w dzisiejszym świecie dobrze wykształcony mężczyzna decyduje się na celibat i nie idzie do Googla czy Apple, lecz do Kościoła katolickiego, który wydaje się tonącą łodzią – opowiada Damien Boyer.

Najważniejszy cykl katechez Jana Pawła II po raz pierwszy od 40 lat w oryginalnej wersji dźwiękowej. Najpierw streszczenie Jana Pawła II w języku polskim, a następnie cała katecheza z tłumaczeniem na język polski.

Celem dialogu jest wzajemne poznanie. Drugim celem jest możliwe współdziałanie, zwłaszcza na rzecz pokoju – powiedział kard. Grzegorz Ryś, przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem, podczas konferencji prasowej przed XXVII Dniem Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce, Tygodniem Modlitw o Jedność Chrześcijan, XXIV Dniem Islamu w Kościele katolickim w Polsce, która odbyła się 16 stycznia br. w Sekretariacie KEP.

– Dzięki judaizmowi możemy lepiej zrozumieć sami siebie oraz naszą wiarę – mówi kard. Grzegorz Ryś w przededniu Dnia Judaizmu, który w Kościele jest obchodzony 17 stycznia. Pytany jak reagować na pojawiające się ostatnio w polskiej przestrzeni symptomy antysemityzmu, odpowiada: „Zło trzeba nazwać złem, a grzech trzeba nazwać grzechem. Antysemityzm jest grzechem i basta! Nie dyskutuje się z grzechem!”. Apeluje także o kultywowanie pamięci o Żydach, dla których Polska była domem, a przy okazji ostrzega, że „brak pamięci i obojętność jest przyznaniem racji tym, którzy dokonali Zagłady”.

Po upadku komunizmu obserwujemy nowy rozdział w relacjach polsko-żydowskich – mówi z rozmowie z KAI radomianin Jakub Mitek, jeden ze współtwórców Spotkań z Kulturą Żydowską „Ślad” Jest on również jednym z koordynatorów Szlaku Pamięci Żydów Radomskich „Ślad” oraz innych projektów historycznych, które współtworzył w Resursie Obywatelskiej w Radomiu. Pod hasłem „Szalom, pokój – dar Boga”,  17 stycznia odbędą się w tym mieście centralne obchody XXVII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.

Projekt listu do kapłanów na Wielki Czwartek, prace Zespołu ds. przygotowania wskazań dla formacji stałej i posługi prezbiterów w Polsce oraz kwestie ochrony małoletnich i związane z tym przygotowania do wdrażania tzw. ustawy Kamilka – znalazły się wśród głównych tematów obrad Komisji Duchowieństwa Konferencji Episkopatu Polski, która w poniedziałek, 15 stycznia, spotkała się w Warszawie.

Wprowadzenie istotnych zmian ustawowych dotyczących Kościoła, w tym likwidacji Funduszu Kościelnego i zastąpienia go dobrowolną asygnatą podatkową – w świetle obowiązującego prawa –  powinno zostać dokonane na drodze uzgodnień o charakterze konsensualnym, czyli na podstawie umów podpisanych wcześniej przez stronę kościelną i państwową.  Wynika to zarówno z  przepisów Konkordatu jak i Konstytucji RP. Taką procedurę zastosowano  w kwestii Funduszu Kościelnego już w 2012 r., ale ostatecznie nie została ona sfinalizowana.

Pastores poleca