Temat aborcji jest nie tylko żywy w dyskusjach etycznych, ale także głęboko egzystencjalny i poruszający. Nic dziwnego, że sięgają po niego twórcy – zarówno autorzy powieści czy sztuk teatralnych, jak i reżyserzy filmowi. Jedni z nich pokazują aborcję jako sytuację tragicznego wyboru, nie wskazując, czy jest to wybór dobry czy zły. Inni natomiast, często będąc ludźmi wierzącymi w Chrystusa, starają się przekonać odbiorców swoich dzieł, że aborcja jest czymś zdecydowanie złym, że jest przede wszystkim zabiciem niewinnego dziecka.
Powstają więc co jakiś czas filmy, które mają charakter wprost antyaborcyjny. Można chyba nawet pokusić się o stwierdzenie, że istnieje już swoisty nurt kina pro-life, które celuje w uświadamianiu widzom, jak wielkim złem jest aborcja. Z filmów, które pojawiły się na ekranach w ostatnich latach, można wymienić tu choćby „Voiceless” (2015), opowiadający historię weterana wojennego, który zaangażował się w obronę życia poczętego, czy „Doonby. Każdy jest kimś” (2013) pokazujący, że aborcja jest nie tylko dramatem matki, ale przede wszystkim utratą życia przez dziecko, które mogłoby się narodzić i przeżyć swoją historię. W listopadzie 2019 roku w kinach pojawił się kolejny film z tego nurtu, tym razem koncentrujący się na samej aborcji jako krwawym zabiegu, a także na przerażającym fakcie funkcjonującego w USA przemysłu aborcyjnego.
Nie może dziwić, że film, właściwie zanim pojawił się na ekranach polskich kin, wzbudził lodowate reakcje mediów laickich. Bezkompromisowe ukazanie zła aborcji zdecydowanie nie pasuje do narracji wielu środowisk medialnych i lansowanego przez nie światopoglądu.
Film „Nieplanowane”, bo o nim, oczywiście, mowa, spotkał się wręcz ze zorganizowanym bojkotem, zarówno w USA, jak i w Polsce – na Facebooku zaistniała nawet kampania zachęcająca do lekceważenia filmu. […]
„Nieplanowane” (Unplanned), reż. i scen. Cary Solomon, Chuck Konzelman, zdj. Drew Maw, muz. Stephen Blake Kanicka, w rolach głównych: Ashley Bratcher, Brooks Ryan, Robia Scott, Jared Lotz. USA 2019.
Marcin Walczak
Więcej przeczytasz w najnowszym numerze kwartalnika PASTORES 86 (1) 2020.